A paleolit diéta bemutatása

Érdekességek a paleolit diétáról

A paleolit diéta és a költségek

2017. február 27. 09:19 - kpeti1989

paleo14.jpgMi van akkor, ha nem engedhetem meg magamnak, hogy áttérjek a paleolit étrendre? Azt gondolja sok ember, hogy a paleolit táplálkozás drágább, mint a normális étrend, sokan aggódnak, hogy a paleolit diéta csődbe teszi őket. Az emberek gyakran automatikusan feltételezik, hogy az egészséges ételek drágák, azt hiszik, hogy azokat túlárazzák és a költség-haszon arány túl alacsony lesz ahhoz, hogy hosszú időn át egy adott étrendnek elkötelezzék magukat. Nos, szerencsére, mindenki, aki szeretne elindulni a paleolit diéta útján, meg fogja tapasztalni, hogy ezek az állítások csupán mítoszok.

A paleolit diéta további nagy előnye az is, hogy ez könnyen megfizethető és egészséges élelmiszerekből tevődik össze, amiket jól lehet kombinálni a különféle receptekben. Ez azt jelenti, hogy ahelyett, hogy a hűtőt telipakolnád mindenféle élelmiszerrel, érdemes csak a legfontosabbakat beszerezni, olyanokat, amiket sokféleképpen el lehet készíteni, így nem is kell sokat költeni ahhoz, hogy változtatosan és paleo-barát módon táplálkozhassunk.

Ilyen formán egy ember maximálisan képes kihasználni a paleolit ételek tulajdonságait, semmit sem kell kidobni többé. Nincs többé penészes hűtő vagy romlott étel, mivel a paleolit diéta egy alacsony költségvetés esetén is jól tartható. A zöldségekből és gyümölcsökből a legjobb, ha smoothie-t készítünk, mert ez gyorsan és olcsón készen van. A húsokból pedig ragut vagy levest is főzhetünk.

Biztonságos a paleolit diéta? 1.

2017. február 01. 08:32 - kpeti1989

paleo13.jpgMint minden új keletű diétánál, a paleolit étrendnél is sokak megkérdőjelezték ennek biztonságosságát. Azonban a paleolit diéta, ami az ősember étkezési szokásain alapszik, teljesen biztonságos. Persze ennek igazolásához végig kell venni néhány dolgot, mielőtt erről mi magunk is megbizonyosodnánk. A paleolit diéta egyáltalán nem veszélyes, csak tudni kell azt megfelelően alkalmazni.

Az alacsony szénhidráttartalmú diéták

A paleolit diétával szemben támasztott egyik lehetséges kifogás az, hogy ez egy alacsony szénhidráttartalmú diéta. A paleolit diéta éppen ezért megosztja a tömeget, ugyanúgy, mint a hírhedt Atkins-diéta. Az Atkins-diétához hasonlóan a paleolit diéta is a magas fehérje- és zsírbevitel mellett teszi le a voksát, azonban sokkal kevesebb szénhidrát fogyasztását javasolja.

Persze a paleolit diétának nem célja, hogy korlátozza - sőt szélsőségesen korlátozza - a szénhidrátbevitelt. A túl kevés szénhidrát veszélyes lehet, ha szándékosan iktatjuk ki az étrendből, akkor az ketózishoz vezet, ami nem vezet egészséges fogyáshoz. Azonban a paleolit diétában nagyon sok szénhidrátforrás található, ugyan burgonyát, gabonát és cukrot nem lehet fogyasztani, de a gyümölcsökkel és zöldségekkel lehet fedezni a napi szénhidrátmennyiséget. Tehát amíg az Atkins-diétában nincs sok keresnivalója a szénhidrátnak, addig a paleolit étrend nem korlátozza ezek fogyasztását, csupán a forrást változtatja meg: az egészségesebb szénhidrátokat részesíti előnyben.

Paleolit ünnepi receptek 1.

2016. december 28. 08:38 - kpeti1989

Habár a karácsony már elmúlt, azért még mindig kerülhetnek ünnepi fogások a vasárnapi asztalra. Persze csak és kizárólag paleolit barát fogásokról van szó.

Azt elismerjük, hogy igen ijesztő lehet a paleolit táplálkozást követőknek, ha ünnepi ebédet kell készíteniük, hiszen bizonyára lesznek olyan vendégeik, akik nem követik ezt az életmódot. Azonban nagyon sok paleolit barát étel van, ami nemcsak rostokban, fehérjékben, egészséges zsírokban és antioxidánsokban gazdag, hanem, ami az étvágyat is felkelti és jól beilleszthető az ízletes vacsorába.

paleo10.png 

1. Sertés és zöldség töltelék

A paleolit őseink nem ettek semmi olyat, ami közel állna a hagyományos töltelékekhez, így a paleolit tölteléket érdemes kissé átvariálni. A History Channel honlapja kihangsúlyozza, hogy a korábbi években karácsonykor és hálaadáskor inkább vadrizses tölteléket szolgáltak fel, amit szárnyashússal turbóztak fel. A hagyományos töltelék paleolit változatának elkészítéséhez használjunk a töltetlékbe zellert és olyan fűszereket, mint a kakukkfű, a zsálya, a borsikafű, a só és a bors. A zsemlemorzsa helyett a sertéshús, az apróra vágott kaliforniai paprika, a fokhagyma, a gomba és a kókuszolaj lesz a legmegfelelőbb. Ezután már persze kedvünk szerint variálhatjuk ezt a fogást.

2. Fokhagymás "nem-krumplipüré"

A fehér burgonya ugyan tápláló, de nem igazán illeszthető bele a paleolit étkezési tervekbe, mivel jelentős hatással van a vércukorszintre. A hagyományos burgonyapürét tehát olyan alapanyagokkal kell átalakítani, amik alacsony kalóriatartalmúak és kicsi a glikémiás indexük is. Ginger Calem edző szerint a legjobb, ha fokhagymás tört karfiol kerül a burgonyapüré helyett az asztalra. A karfiolt ehhez először le kell forrázni, majd hagyni, hogy a gőzben megpuhuljon, amit a kézi mixeres összetörés követ, végül mehet rá a bio vaj és a sült fokhagyma, a só, valamint a bors.

A paleolit diéta és az ázsiai ételek

2016. december 14. 12:19 - kpeti1989

paleo12.jpgSzámos ázsiai diétában, tehát a japán, thai, kínai és malajziai ételekben nagyon sok keményítőtartalmú és feldolgozott élelmiszer szerepel, például a tofu, a rizs és a tészta. Bár ezek az ételek igen finomak, nincs helyük a paleolit étrendben, mivel ott épp az a cél, hogy megszüntessük az összes olyan élelmiszert, amit az emberiség a mezőgazdaságot követően ismert meg. Szerencsére van jó néhány olyan ázsiai étel, amit nagyszerűen be lehet illeszteni a paleolit étrendbe is.

Grillezett húsok

A húsok szabadon fogyaszthatóak a paleolit étrendben, így ezeket érdemes beilleszteni akkor is az étrendbe, ha ázsiai menüt készítenénk. Szerencsére az ázsiai konyhában egészen jól elterjedtek a grillezett húsok. Ázsiában általában ezek közül a csirke, a tintahal, a marhahús és a sertéshús fogy. Ezeket édes-savanyú mártásokkal készítik el az ázsiai konyhában, ez azonban a paleolit diétában nem engedélyezett. Éppen ezért a paleolit diéta során ezeket kerüljük el. 

Gyümölcsök

Az ázsiai országokban előszeretettel használják fel a gyümölcsöket, különösen a mérsékelt délkelet-ázsiai területeken, például Kambodzsában, Laoszon és Burmán. Ázsiában gyakran fogyasztott gyümölcs a mangó, a sárkánygyümölcs, a banán és az ananász. Szerencsére a gyümölcsök a paleolit diétába is jól illeszkednek. Azonban ebből sem érdemes túlzásba esni, hiszen túl nagy mennyiségben elsavasítják a szervezetet. 

Zöldségek

Zöldség fontos része a paleo étrendnek. Az ázsiai konyha is előszeretettel használ zöldségeket, főleg brokkolit, spenótot, kelkáposztát és a sárgarépát.

Megéri a paleolit diéta?

2016. december 13. 09:00 - kpeti1989

paleo11.jpegA paleolit diéta segítségével gyógyíthatjuk az elhízást, a pattanásokat és az alacsony libidót is, legalábbis ezt állítják a táplálkozás hívei. Azonban számos orvos úgy gondolja, hogy ma már nem tudjuk, hogy valójában mit ettek a barlangi emberek. Azt a kérdést teszik fel, hogy miért választjuk azt az étrendet, aminek következtében az emberek mindössze 20-30 évig éltek. A szakértők azt állítják, hogy a táplálkozás valóban jobb volt a mezőgazdaság megjelenése előtt, azonban az emberi fejlődés nagy változásokon ment át azóta és képes volt alkalmazkodni az újfajta táplálékokhoz. Mi tehát a lényeg? A paleolit étrend egy nagy motiváló erő lehet abban, hogy eltávolítsuk az egészségtelen, magasabb feldolgozott élelmiszereket a diétából, viszont nem ez az egyetlen mód az egészséges étkezésre. 

Egészségesebb gyorsételek

Az amerikaiaknál megfigyelhető tendencia, hogy egyre nagyobb az igény az egészségesebb ételekre, így a gyorséttermek is kénytelenek váltani. A legnagyobb étteremláncok már elindították új projektjeiket, amik során a paleolit diéta alapelveinek megfelelően is alakítottak ki ételeket. A McDonald’s és a Burger King is néhány évvel ezelőtt bevezette a menüi közé a salátákat, amiket a paleolit táplálkozás hívei is fogyaszthatnak. Ezenfelül burgereikbe is igyekeznek minél minőségibb húsokat tenni - habár azt ne felejtsük el, hogy a bucik még mindig nem felelnek meg a paleolit diéta elvárásainak. Ugyanakkor az elismerésre méltó, hogy igyekeznek csökkenteni az ételeik kalóriatartalmát - habár ezt kevés sikerrel teszik -, de persze ennek ellenére még nem válnak paleolit baráttá. 

Túl sok D-vitamin

Az új kutatásokból kiderült, hogy a szervezetnek sokkal több D-vitaminra van szüksége, mint az eddigi ajánlott mennyiség. A nagy dózisú D-vitamin csökkentheti a rák, a depresszió, az autoimmun betegségek kockázatát. A paleolit diétával a D-vitamint csak korlátozottan lehet fedezni, éppen ezért nagyon fontos, hogy kiegészítők formájában is bevigyük ezt a hormont, ha a paleolit táplálkozást követjük.

A paleolit diéta és a kávé

2016. november 13. 11:15 - kpeti1989

paleo9.jpgA paleolit étrend a természetes élelmiszereket részesíti előnybe, azokat, amiket nem finomították modern kémiai eljárásokkal. A kávé bizonyosan nem volt fellelhető a paleolit korban, de sok paleolit diétázó úgy érzi, hogy szükségük van erre a fekete italra, hogy képesek legyenek tartani a napi iramot.

A kávé és a paleolit diéta

Ha reggeli lendületet kapunk a kávétól, amit tejszínhabbal vagy tejszínnel fogyasztunk, akkor ezt a szokást bizony érdemes elhagyni. Az ilyen típusú kávé cukorral terhelt és állati tejterméket is tartalmaz. A fekete kávé, ami cukormentes és tejmentes és jobb lehetőség, de azt tudni kell, hogy a koffein gátolja az immunrendszer megfelelő működését és rendszeres fogyasztása akár autoimmun betegségeket is előidézhet. Tehát a legjobb, ha teljesen elkerüljük a kávét és a koffeint a paleolit diétában. Sőt, ha azt érzed, hogy a kávé rabja vagy, akkor érdemes néhány hét vagy hónap alatt teljesen leszokni róla, mivel a szervezet nagyon könnyen tud alkalmazkodni a koffeinmentes élethez.

Kávé alternatívák

A koffeinmentes kávé lehet egy jó lehetőség, ha valóban azt érezzük, hogy szükségünk van valamire, ami hasonlít a megszokott csésze kávénk ízére. A koffeinmentes kávé íze ugyanaz, viszont nincs benne koffein. Ha pedig nem megy ilyen hirtelen az átállás, akkor érdemes a szűrt kávét espressóra cserélni, mert ebben is kevesebb a koffein. A tea is jó megoldás lehet a koffein mennyiségének csökkentésére.

Paleolit és zóna diéta a szoptatás alatt

2016. november 04. 12:36 - kpeti1989

baby_3173961b.jpgSem a paleolit, sem a zóna diéta nem optimális a szoptató anyáknak. A paleo diéta megtiltja bizonyos ételcsoportok fogyasztását, ami nem praktikus, a zóna diétában pedig a kalóriamegvonások jelenthetnek problémát. Ha a kettő közül mégis választanánk, akkor érdemes mindkettőn némiképp módosítani, hogy a baba is megkapja a szükséges tápanyagokat.

A paleolit diéta és hátrányai

A paleolit diéta olyan élelmiszerek fogyasztását preparálja, amiket őseink is ehettek. A paleolit diéta megalkotója szerint az ősember nem ismerte a modern kori betegségeket: a cukorbetegséget, a fogszuvasodást, a szívbetegségeket, mivel táplálkozása sokkal egészségesebb volt. A diéta tiltja az összes cukor, gabonaféle, tejtermék, hüvelyesek fogyasztását, azonban a szoptatás alatt nem szabad semmilyen ételcsoportot kiiktatni az étrendből. Ehelyett törekedni kell arra, hogy sokféle tápanyagot vigyünk be a szervezetünkbe. Például a gabonákra és a tejtermékekre fokozottan szükségünk van, de a cukrot érdemes nyírfacukorral vagy steviával helyettesíteni, illetve fontos, hogy kerüljük a feldolgozott élelmiszereket is. 

A zóna diéta és hátrányai

A zóna diéta kiválóan alkalmas a fogyókúrázóknak, mivel egyensúlyba hozza az egyes étkezéseket. A makrotápanyagok a következők szerint vannak itt felosztva: 40% szénhidrát, 30% fehérje és 30% zsír. A zóna diéta kiegyensúlyozott és ésszerű, de a kalóriakorlátozás nem ideális a szoptató anyák számára. A diéta során napi 1200-1500 kalóriát ehetünk, miközben egy szoptató nőnek 2000-2700 kalóriára van szüksége.

A paleo zsírok

2016. október 07. 13:28 - kpeti1989

kókuszolaj4.jpgA jó zsírok nem hizlalnak, hanem energiaként szolgálnak. Testünket úgy tervezték, hogy elsősorban a zsírokat használja fel energiaként. Azonban lehet, hogy idővel el is felejtjük, hogy melyek a jó zsírok és átállunk egy sokkal kevésbé egészséges alternatívára.

A legfontosabb, hogy olyan zsiradékokat keressünk, amik mellőzik az omega-6 zsírsavakat, mivel azok hosszútávon gyilkosok. De akkor mit is válasszunk?

Kókuszolaj

A kókuszolaj igen népszerű ma a világon. 92%-ban telített zsírt tartalmaz, ami stabillá teszi ezt a zsírt, így nyugodtan főzhetünk vele. Bármihez felhasználható, hiszen főzés után nem lesz semminek kókuszíze vagy illata. 47%-ban laurinsavat tartalmaz, ami egy ritka, közepes szénláncú zsírsav. Emésztése nagyon egyszerű, ráadásul természetes antibakteriális és gombaölő tulajdonságokkal bír. 

A vaj és a ghí

Csak olyan vajat szabad fogyasztani, amiből a tej minden összetevőjét eltávolították, így nincs benne sem laktóz, sem kazein. Olyan vajakat kell keresni, amiben sok a konjugált linolsav, mert ennek rákellenes tulajdonságai vannak. Akik érzékenyek a tejre vagy teljesen mellőzni kívánják, azok választhatják a ghít, ami mellőzi a tej összetevőit. Ez egy muszlim vaj és sok helyen már kapható.

Állati zsiradékok

Ezek a leginkább paleo barát zsírok, hiszen az ősember csak ezekkel a zsírokkal találkozott. Persze akkoriban még az állatok is egészségesebbek voltak. Előnyeik, hogy hőstabilak és magas hőmérsékleten is használhatóak. Ráadásul igen olcsók is. 

Olívaolaj

Ez ugyan egy növényi olaj, mégis többnyire egyszeresen telítetlen zsírsavakat tartalmaz, így használata biztonságos és egészséges. Viszont ne használjuk túl magas hőmérsékleten, mert hamar oxidálódik.

A paleo diéta és a vegetáriánus étrend

2016. szeptember 26. 12:32 - kpeti1989

paleo-diet-foodlist-1.jpgA vegetáriánus étrend és a paleo diéta egyaránt a természetes, egészséges életmód kialakítását hivatott szolgálni. Persze minden diéta számára mást jelentenek a természetes és egészséges fogalmak. A világon többféle kultúra tagjai lettek vegetáriánusok erkölcsi, vallási vagy egészségügyi okokból, de ezzel szemben a paleolit diéta egészen újkeletű, annak ellenére, hogy táplálkozási gyakorlata többmillió éves. A paleolit diéta alapjait Dr. Loren Cordain fektette le, aki azt állítja, hogy az emberi test felépítése nem sokat változott az évmilliók során. Éppen ezért szervezetünknek kifejezetten ártalmasak a modern, feldolgozott és finomított élelmiszerek. A paleo diéta célja, hogy enyhítse a szívbetegségek, cukorbetegség kialakulásának kockázatát azáltal, hogy a paleolit kori emberek étkezési szokásait kövezi. A vegetarianizmus ezzel szemben a húsmentes étkezésekre összpontosít. A vegetáriánusok többféle megfontolásból mellőzik a húst: egészségesebbek szeretnének lenni, nem akarják, hogy az élő állatokat le kelljen ölni vagy környezettudatosságból választják ezt az életmódot.

A vegetáriánusok két nagy csoportba oszthatóak: a lacto-ovo vegetáriánusok minden húsipari terméktől tartózkodnak, de tojást és tejterméket fogyasztanak. A lacto-vegák húst és tojást sem esznek, de tejterméket igen. A paleo diétát követők mellőzik a hüvelyesek, gabonák, a tej, a finomított cukrok fogyasztását. Ők leginkább dióféléket, sovány húsokat, friss gyümölcsöket és zöldségeket fogyasztanak.

 

Címkék: paleo paleolit

A valódi paleo diéta

2016. augusztus 22. 08:19 - kpeti1989

A paleolit diéta az 1970-es években tört be a köztudatba és azóta egyre népszerűbbnek tekinthető. A paleolit diéta lényege, hogy csak feldolgozatlan élelmiszereket fogyasszunk, de ennek az életmódnak is több válfaja alakult ki az évek során.

A paleolit táplálkozás lényege, hogy csak olyan élelmiszereket fogyasztunk, amiket az ősember is ehetett. A fő fehérjeforrást a fűvel táplált állatok jelentik, a szárnyas, a marha és a vadhús a legideálisabbak. Tojás is fogyasztható. A szénhidrátokat a friss zöldségek és gyümölcsök jelentik. Érdemes ezek közül választani: áfonya, avokádó, őszibarack, sárgadinnye, spárga, paprika, spenót, brokkoli és karfiol, mert ezeknek különösen magas a tápanyagtartalmuk.

Fontos tudni, hogy amíg a paleo diéta egyes változataiben ott van jónéhány engedmény, addig a szigorúan vett paleo étrend határozottan megszabja, hogy melyik ételeket ehezjük meg. Így a valódi paleo étrend nem engedélyezi a feldolgozott élelmiszereket, a tejtermékeket, a magvakat sem. Tehát nélkülöznünk kell mindenféle sajtot, vajat, joghurtot, kukoricát, zabot stb. A hüvelyesek, a mogyoróvaj, a keményítőtartalmú zöldségek, a bacon és az édességek is tiltottak. Italok közül a szigorú paleo étrend csak a vizet engedélyezi, ami tiszta forrásból származik, így mentes a gyógyszerszármazékoktól, a klórtól és a flouridtól. Nem ihatunk kávét és teát, sőt semmilyen alkoholos italt sem.

Lehet, hogy elsőre igen nehéz tartani ezt a paleolit diétát, viszont egy idő után a magas vitamintartalmú táplálékok fogyasztásának és a feldolgozott élelmiszerek kiiktatásának köszönhetően frissebbnek és életerősnek fogjuk magunkat érezni.

Címkék: paleo paleolit